Zamki i pałace

O nich zapomnieć nie można Herbarz tarnogórski

Montes Nr 22

N U M E R  2 3  -   G R U D Z I E Ń   2 0 0 6 r.

 

 

Fryderyk von Holstein-Beck
Tarnowskie Góry, miasto inteligencji w 19 wieku
Florian i Oscar
Ślubowanie Burmistrza Miasta
Adwentowe tętno
Bombowe ozdoby choinkowe
Sanatorium podziemne pod Tarnowskimi Górami?
Jak obchodzono jubileusz 50-lecia Bractwa Strzeleckiego...?
W kuchennej izbie
Triumfalny pochód czerwonych autobusów
Czym na Śląsku płacono przed dwoma wiekami
Święty Jan Nepomucen na Ziemi Tarnogórskiej
Ksiądz Franciszek Blachnicki
Z opłatkiem u Serdecznych
Stan strachu
Na krańcach ziemi
Tarnogórski wiersz Goethego, czyli wiele hałasu o coś
Tarnogórzanie dla pamięci
Pierwsi polscy radni miejscy
Paweł Waloszczyk
 

CZĘŚĆ III

Triumfalny pochód czerwonych autobusów

Kamieniem milowym było pojawienie się pospiesznej linii autobusowej do Katowic przez Bytom.

Po raz pierwszy więc autobusem WPK można było bez przesiadki dostać się z grodu nad Stołą do Chorzowa. Oto 5 grudnia 1972 r. ruszyła linia 1A. Jeździła zasadniczo co 20 minut, a w niedziele co 30 minut. Bilet na tę linię do Katowic kosztował 11 zł, zaś do Bytomia - 5 zł. Linia ta stanowiła niejako wydłużenie już istniejącej od dziesięcioleci linii pospiesznej nr 1 z Bytomia do Katowic. Kilkanaście lat później linię pospieszną 1A przemianowano na A, zaś od 1 marca 1995 r. nadano jej numer 820.

Komunikacja miejska wypierała powoli połączenia PKS. I tak od 3 marca 1973 r. w zamian za dotychczasową linię PKS-u do Wilkowic, pojawiła się linia okrężna 195 na trasie: Tarnowskie Góry - Strzybnica - Rybna - Miedary - Wilkowice - Stare Tarnowice - Tarnowskie Góry. Równocześnie uruchomiono linię 196: Tarnowskie Góry - Strzybnica - Brynek - Tworóg - Świniowice - Wielowieś - Wojska - Miedary - Rybna - Strzybnica - Tarnowskie Góry. Tego samego dnia zmieniono trasę linii 180, która odtąd obsługiwała trasę z Tarnowskich Gór przez Strzybnicę, Rybną, Miedary, Połomię, Wojskę i Wielowieś do Świniowic. O ile linia 180 przetrwała mniej więcej w tym kształcie, to linie 195 i 196 później zostały zlikwidowane. Z dniem 3 czerwca 1973 r. połączenie z Tarnowskimi Górami otrzymali też mieszkańcy Nowej Wsi Tworoskiej, gdyż wydłużono tam trasę linii 143. Natomiast pod datą 1 grudnia 1973 r. zapisano zmianę trasy linii 94. Odtąd przebiegała ona z Tarnowskich Gór przez Radzionków i obok kopalni Radzionków do Bytomia. W ten sposób radzionkowska kopalnia uzyskała bezpośrednie połączenie z grodem Gwarków.

Malutki Plac Żwirki i Wigury z biegiem lat coraz mniej nadawał się do funkcji pętli autobusowej. Stopniowo wycofywano z niego kolejne autobusy. Od 18 marca 1976 r. przystanek końcowy autobusów 83, 112 i 134 przeniesiono z tego placu na pobliską ul. Karola Miarki, gdzie dotychczas zatrzymywały się autobusy 19, 94, 158 i 174.

Wiosną 1976 r. frustracje przeżyli mieszkańcy nowego osiedla bloków Fazos, znajdującego się przy ul. Opolskiej. Zbudowali oni wiatę przystankową i ławki, ale autobusy ignorowały ten przystanek. Włączono go do rozkładu jazdy dopiero 20 maja 1976 r. Odnotujmy, że wtenczas zatrzymywały się tu linie nr 129, 129 bis, 143, 180, 195 i 196.

Wielkim dniem była środa 5 stycznia 1977 r. Wtedy to oddano do użytku dworzec autobusowy pomiędzy ulicami Częstochowską i Pokoju, czyli w pobliżu dworca kolejowego PKP. Budowa trwała 8 miesięcy, a wykonawcą był Miejski Zarząd Ulic i Mostów. Powstało pięć zadaszonych długich peronów, z czego cztery przeznaczono dla autobusów WPK, a jeden dla PKS. Równocześnie zlikwidowane zostały przystanki WPK na Placu Żwirki i Wigury oraz na ul. Karola Miarki. Na dworcu zatrzymywały się wszystkie tarnogórskie linie autobusowe. Wyliczmy ich numery: 1a, 5, 19, 19 bis, 80, 83, 87, 94, 119, 129, 129 bis, 134, 142, 145, 153, 158, 164, 174, 179, 180, 189, 191 i 191 bis. Oraz oczywiście linie PKS. Taka centralizacja trwała niedługo, gdyż od 1 lipca 1976 r. decyzją Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach rozdzielono stanowiska linii PKS. PKS-y w stronę Tworoga odjeżdżały z ul. Powstańców Śląskich, zaś w stronę Miasteczka Śląskiego - z ul. Styczyńskiego. Wywołało to protesty pasażerów i po jakimś czasie wrócono do sprawdzonej koncepcji centralizacji.

W latach osiemdziesiątych tarnogórzanie mieli możność korzystać z komunikacji międzywojewódzkiej. Przez pewien czas autobusy linii 119 jeździły do Piasku, leżącego wówczas w sąsiednim województwie częstochowskim. Nowych linii przybywało niewiele, jednak z czasem pojawiały się kolejne. Przykładowo w 1988 r. uruchomiono linię 173 z Tarnowskich Gór przez Nowe Chechło, Świerklaniec i Orzech do Bytomia. Natomiast 2 kwietnia 1990 r. WPK uruchomił linię nr 1 na trasie Osada Jana - dworzec autobusowy - osiedle Fazos - osiedle Przyjaźń - Śląskie Centrum Rehabilitacyjne Repty.

Tomasz Rzeczycki
Fot. www.przegubowiec.com
Ciąg dalszy w następnym numerze

 

 

 

Autobusy...

  CZĘŚĆ I
CZĘŚĆ II
CZĘŚĆ III
CZĘŚĆ IV
CZĘŚĆ V

 

 

Montes Tarnovicensis

Strona Główna ] Montes Nr 1 ] Montes Nr 2 ] Montes Nr 3 ] Montes Nr 4 ] Montes Wyd.Spec. ] Montes Nr 5 ] Montes Nr 6 ] Montes Nr 7 ] Montes Nr 8 ] Montes Nr 9 ] Montes Nr 10 ] Montes Nr 11 ] Montes Nr 12 ] Montes Nr 13 ] Montes Nr 14 ] Montes Nr 15 ] Montes Nr 16 ] Montes Nr 17 ] Montes Nr 18 ] Montes Nr 19 ] Montes Nr 20 ] Montes Nr 21 ] Montes Nr 22 ] Montes Nr 23 ] Montes Nr 24 ] Montes Nr 25 ] Montes Nr 26 ] Montes Nr 27 ] Montes Nr 28 ] Montes Nr 29 ] Montes Nr 30 ]

Pismo dotyczące historii Tarnowskich Gór, Ziemi Tarnogórskiej i Śląska
Wydawca: Oficyna Monos, 42-600 Tarnowskie Góry, ul. Szpaków 5, tel./fax (032) 384-14-31
e-mail: krzysztof.kudlek@neostrada.pl
Redaktor naczelny: Krzysztof Kudlek

Zapraszamy do współpracy w redagowaniu gazety wszystkich, którym popularyzowanie historii jest szczególnie bliskie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Przetwarzanie, kopiowanie i wykorzystywanie tekstów bez zgody wydawcy zabronione
 Copyright © 2004 GM / Projekt i realizacja GM 2004

 

Darmowy licznik odwiedzin

teksty piosenek księgarnia internetowa