Zamki i pałace

O nich zapomnieć nie można Herbarz tarnogórski

montes Nr 21

N U M E R  2 2  -   W R Z E S I E Ń   2 0 0 6 r.

 

 

Karol Gothard Langhans, Karol Ferdynand Langhans
Ostatnia droga księdza doktora Gustawa Klapucha
Imprezy u Strzelców
O Tarnowskich Górach w parlamencie
Rozmyślania o Górnym Śląsku
Triumfalny pochód czerwonych autobusów
Dożynki
Edukacja regionalna            - II wydanie
Kolejowy jubileusz
Ochotnicy z „Floriana”
„Serdeczni” żegnają lato
Lądowisko helikopterów w Tarnowskich Górach
Śląski humor
Skóra starego Rybki
Hedwig Konopka czy Jadzia Konopczanka?
Węglarze i kuźnicy
Bolesław Lubosz (1928-2001)-śląski literat i poeta
Poeci o smutnej stronie piękna
Wizyty pełne wrażeń
 

 

Kolejowy jubileusz



Kolej od dawna wrosła w życie i pejzaż Tarnowskich gór. Rok 2007 będzie rokiem jubileuszu 150 - lecia i okazją do wspomnień o wieku pary i ludziach, którzy odcisnęli swe piętno na tarnogórskim węźle. Warto wiedzieć – mówi Dyrektor mgr inż. Antoni Witkowski – że kolej wjechała do naszego miasta z kierunku Opola w lutym 1857 r. Kamieniami milowymi były: w okresie międzywojennym połączenie z magistralą Śląsk – Porty i elektryfikacja rozpoczęta w 1969 r. Trwałe miejsce w tej historii i wdzięcznej pamięci kolejarzy, zachowali sobie m.in. Józef Chmielorz, Stanisław Orlicz, Mieczysław Lubiński. Dziś na węźle zatrudnionych jest 1,5 tys. pracowników. Stacja rozrządza 2 tys. wagonów na dobę i wyprawia pociągi we wszystkich kierunkach Polski. Kierunkami eksportowymi są Niemcy i Czechy. Jest to możliwe dzięki modernizacji górek rozrządowych, układu torów i półautomatycznego rozrządu wagonów. Dokonano jej w latach 1984–1989 i mimo eksploatacyjnego zużycia urządzeń, jeszcze na pewien okres umożliwi nam to utrzymanie prymatu w kraju.

 

mgr inż. Antoni Witkowski

Dyrektor Zakładu Przewozów Towarowych w Tarnowskich Górach

- Jaka będzie przyszłość Zakładu, którym Pan kieruje?

- Zakład obejmuje rejon od Olesna, Działoszyna, Częstochowy, Siemianowic, Chorzowa i Bytomia. Naszymi największymi i solidnymi klientami są kopalnie Bytomia i Piekar. Huty Miasteczko i Częstochowa. Przybywają również nowi. Ale i konkurencja na torach nam rośnie. Przejęła od nas intratne, zwarte przewozy węgla i paliw. Ale nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. Groźnym konkurentem jest transport samochodowy. Jego zaletą jest możliwość dotarcia z towarem do niemal każdego miejsca. Niemniej posiada on też ograniczenia związane np. z warunkami atmosferycznymi, na które kolej jest bardziej odporna. Budzi się też powoli świadomość, że zaletami kolei są: zdecydowanie niższe zagrożenie dla środowiska, mniejsze skutki ogólnospołeczne i energochłonność. Dam prosty przykład. Jeden pociąg pięćdziesięciotonowych wagonów z ładunkiem 3,2 tys. ton – a takie wyprawiamy ze stacji – to równowartość ładunku 160 dwudziestotonowych TIR-ów. Zresztą; kolej zawsze była i będzie jednym z barometrów gospodarki. Spoglądając w portfel zamówień na nasze usługi mogę powiedzieć, że on rośnie. I my też planujemy w niedługim czasie, uruchomienie pociągów na Słowację.

- Pomówmy jeszcze chwilę o programie obchodów jubileuszu.

- Tarnogórski węzeł zawdzięcza swój rozwój i znaczenie twórcom jednej z największych inwestycji II Rzeczypospolitej- magistrali Śląsk - Porty. A nobles oblige. Powołany komitet organizacyjny rozłożył wszystko w czasie i zaplanował już konferencję naukowo-techniczną i wydanie okolicznościowego albumu o charakterze historycznym. W czerwcu odbędzie się dwudniowy piknik na terenie KKS-u. Okazją do sentymentalnej podróży będą ogólnodostępne, bezpłatne przejazdy pociągiem retro. O konkretnych terminach imprez będziemy informowali mieszkańców Tarnowskich Gór za pośrednictwem regionalnych mediów. Każdy z pewnością znajdzie dla siebie coś ciekawego.

- Dziękuję za rozmowę.

(M.Filak)

Jarosław Ślepaczuk

– Przewodniczący Związku Zawodowego Kolejarzy Śląskich,
radny Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach.

- Czy doświadczenie zdobyte w Radzie Miejskiej podpowiada Panu, co zrobić by obchodom tego ważnego jubileuszu, nadać właściwe kierunki?

- Chciałbym aby był on nie tylko świętem kolejarzy, ale całego miasta. Ono zasługuje na to, by jego historia, zabytki i inne walory, stały się znane nie tylko w regionie. Dlatego obok mieszkańców, zapraszamy gości z całej Polski i miast partnerskich z zagranicy.

- Kolejarze zapewne próbowali zapewnić sobie wsparcie władz samorządowych?

- Miasto ma wiele potrzeb, a mieszkańcy oczekują, że będzie coraz bardziej przyjazne i funkcjonalne, na co dzień. Tarnogórzanie to zarazem społeczność gospodarna, gościnna i z wizją przyszłości. Tarnogórski samorząd w pełni oddaje te pozytywne cechy. Dlatego podjęliśmy wstępne rozmowy z Burmistrzem Miasta Kazimierzem Szczerbą oraz Przewodniczącym Rady Miejskiej Arkadiuszem Czechem. Znając ich pozytywne podejście i poszanowanie tradycji liczymy na pomoc. Bo choć wszyscy musimy być oszczędni, to jubileusz jest okazją do promocji całego grodu.

- Jak mieszkańcy Tarnowskich Gór mogliby włączyć się w organizację obchodów?

- Trudno sobie wyobrazić nasze miasto bez rynku, ratusza i kolejowego dworca. W tych miejscach wciąż drzemie historia i czeka, by odkryć jej nieznane lub zapomniane karty. Dlatego jedyne, o co prosimy mieszkańców, to o udostępnienie nam starych zdjęć, drobnych pamiątek lub innych świadectw minionych dni związanych z koleją. Tylko na chwilę. Wykorzystamy je na zrobienie rysunków lub fotokopii.

Każdy, kto odpowie na ten apel, otrzyma okolicznościowe świadectwo honorowego udziału w organizacji jubileuszu.

- A za następne 150 lat...

- Potomkowie będą dumni, że wpisując się własnym życiem w historię miasta, wypełniliśmy dzisiaj jakąś jej nieznaną cząstkę.

- Dziękuję za rozmowę.

(M.Filak)

 

 

 

 

Montes Tarnovicensis

Strona Główna ] Montes Nr 1 ] Montes Nr 2 ] Montes Nr 3 ] Montes Nr 4 ] Montes Wyd.Spec. ] Montes Nr 5 ] Montes Nr 6 ] Montes Nr 7 ] Montes Nr 8 ] Montes Nr 9 ] Montes Nr 10 ] Montes Nr 11 ] Montes Nr 12 ] Montes Nr 13 ] Montes Nr 14 ] Montes Nr 15 ] Montes Nr 16 ] Montes Nr 17 ] Montes Nr 18 ] Montes Nr 19 ] Montes Nr 20 ] Montes Nr 21 ] Montes Nr 22 ] Montes Nr 23 ] Montes Nr 24 ] Montes Nr 25 ] Montes Nr 26 ] Montes Nr 27 ] Montes Nr 28 ] Montes Nr 29 ] Montes Nr 30 ]

Pismo dotyczące historii Tarnowskich Gór, Ziemi Tarnogórskiej i Śląska
Wydawca: Oficyna Monos, 42-600 Tarnowskie Góry, ul. Szpaków 5, tel./fax (032) 384-14-31
e-mail: krzysztof.kudlek@neostrada.pl
Redaktor naczelny: Krzysztof Kudlek

Zapraszamy do współpracy w redagowaniu gazety wszystkich, którym popularyzowanie historii jest szczególnie bliskie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Przetwarzanie, kopiowanie i wykorzystywanie tekstów bez zgody wydawcy zabronione
 Copyright © 2004 GM / Projekt i realizacja GM 2004

 

Darmowy licznik odwiedzin

teksty piosenek księgarnia internetowa