Zamki i pałace

O nich zapomnieć nie można Herbarz tarnogórski

montes Nr 21

N U M E R  2 2  -   W R Z E S I E Ń   2 0 0 6 r.

 

 

Karol Gothard Langhans, Karol Ferdynand Langhans
Ostatnia droga księdza doktora Gustawa Klapucha
Imprezy u Strzelców
O Tarnowskich Górach w parlamencie
Rozmyślania o Górnym Śląsku
Triumfalny pochód czerwonych autobusów
Dożynki
Edukacja regionalna            - II wydanie
Kolejowy jubileusz
Ochotnicy z „Floriana”
„Serdeczni” żegnają lato
Lądowisko helikopterów w Tarnowskich Górach
Śląski humor
Skóra starego Rybki
Hedwig Konopka czy Jadzia Konopczanka?
Węglarze i kuźnicy
Bolesław Lubosz (1928-2001)-śląski literat i poeta
Poeci o smutnej stronie piękna
Wizyty pełne wrażeń
 

CZĘŚĆ II

Triumfalny pochód czerwonych autobusów

Chociaż autobusów przybywało, nie jeździły one przez całą dobę. Późnym wieczorem trzeba było liczyć na taksówkę.
 

Wiosną 1968 r. ostatni odjazd autobusu 87 ze Starych Tarnowic do Miasteczka Śląskiego wyznaczony był na godzinę 21:38. Z zachowanych zapisków w ówczesnej prasie wiemy, że w 1970 r. na pewno istniały już linie 94 do Radzionkowa i 174 z Sowic przez centrum Tarnowskich Gór do Radzionkowa. Obydwie odjeżdżały z przystanku na ulicy Karola Miarki, niedaleko księgarni.

Mniejsza też była liczba przystanków na istniejących trasach. Dopiero w 1971 r. podjęto decyzję, aby zbudować przy ul. Bytomskiej przystanek autobusowy dla budowanego Osiedla XXV - lecia PRL, czyli późniejszej Osady Jana. Kolejne komplikacje przyniosła budowa ronda u zbiegu ulic Sienkiewicza, Armii Czerwonej i Sobieskiego. Od 3 maja 1971 r. zamknięto te trzy ulice dla ruchu, jak również ulicę Oświęcimską i Hutniczą. Planowano zakończyć inwestycję do końca marca następnego roku. W związku z tym zmieniono lokalizację końcowych przystanków autobusów. Odtąd linie 19, 80, 81, 83, 87, 112 i 134 startowały z Placu Żwirki i Wigury, 94 i 174 z ul. Karola Miarki, 153 z ul. Dzierżyńskiego, zaś 5, 87, 129, 143 i 152 - z ul. Pokoju. Autobusy PKS miały odtąd odjeżdżać sprzed dworca kolejowego. W razie przesiadki zmuszało to nieraz pasażerów do wędrówki przez kawał miasta, co świadczy o braku pomyślunku u ówczesnych organizatorów komunikacji pasażerskiej.

Wkrótce Tarnowskie Góry otrzymały pierwszą w historii linię pospieszną. Z dniem 15 lutego 1972 r. uruchomiona została linia 144. Autobusy 144 startowały z Placu Żwirki i Wigury i nie zatrzymywały się nigdzie po drodze, dopiero na końcowym przystanku w centrum Bytomia. Jeździły z częstotliwością zwykle co pół godziny, od piątej rano do 19:20. Eksperyment trwał krótko, od 1 października 1972 r. linię 144 zlikwidowano. Autobusy które na niej jeździły, przerzucono na linię 19. W tym czasie też, z pierwszym dniem marca 1972 r., pojawiła się nowa linia 185. Obsługiwała trasę z Tarnowskich Gór przez ówczesny Radzionków (późniejszy Stroszek), Blachówkę i Stolarzowice do zabrzańskiego osiedla Helenka. Natomiast od 18 marca 1972 r. WPK zlikwidował na linii 174 kursy z Tarnowskich Gór do kopalni Radzionków.

Wiosną 1972 r. rondo u zbiegu ulic Sobieskiego, Armii Czerwonej i Sienkiewicza było już czynne. Specjalna komisja ustaliła wtedy nowy układ przystanków autobusowych. Zadecydowano, że linie 5 i 19 nadal będą miały końcowe przystanki na Placu Żwirki i Wigury i na ul. Kaczyniec, a wszystkie pozostałe linie WPK - przy ul. Częstochowskiej, na odcinku od dworca PKP do skrzyżowania z ul. Styczyńskiego. Natomiast autobusy PKS odtąd miały się zatrzymywać przy ul. Pokoju, na przestrzeni od ul. Styczyńskiego do ul. 9 Maja. Był to więc zaczątek przyszłego centralnego dworca autobusowego. Jednocześnie zlikwidowano przystanek przy ul. Sienkiewicza. Koncepcja ta widocznie nie została całkowicie zrealizowana, o czym świadczą późniejsze wzmianki w prasie.

WPK wprowadzało też zupełnie nowe połączenia. Od 30 czerwca 1972 r. wydłużono linię 179, łączącą dotąd Tarnowskie Góry przez Nowe Chechło ze Świerklańcem. Odtąd 179 jechała dalej przez Tąpkowice i Ożarowice do Zendka. Było to poniekąd następstwem niedawnej likwidacji komunikacji pasażerskiej na linii kolejowej z Zawiercia przez Ożarowice do Żyglina, a tarnogórzanie otrzymali bezpośrednie połączenie z terenem ówczesnej diecezji częstochowskiej. Tego samego dnia ruszyły też autobusy na linii 191.

Równocześnie WPK utworzyło trzecie połączenie Tarnowskich Gór z Zabrzem. Po liniach 81 (Zabrze - Mikulczyce - Rokitnica - Helenka - Tarnowskie Góry) i 83 (Gliwice Sikornik - Zabrze - Mikulczyce - Grzybowice - Stolarzowice - Tarnowskie Góry) przybyła linia 158. Jej trasa wiodła wtedy z Zabrza przez Rokitnicę, Helenkę, Stolarzowice, Blachówkę, Bobrowniki Śląskie do Tarnowskich Gór. Dopiero na początku naszego wieku skrócono jej trasę na terenie Zabrza do dworca w Rokitnicy.

Kolejna reforma tarnogórskiego układu komunikacyjnego weszła w życie 20 lipca 1972 r. Wtedy to z Placu Żwirki i Wigury przeniesiono na ulicę Częstochowską stanowiska linii 129, 143 i 180, czyli tych odjeżdżających w kierunku Hanuska. Na Placu Żwirki i Wigury nadal pozostawiono m.in. linię 5. Przy ulicy Częstochowskiej mieściły się więc stanowiska odjazdowe autobusów 80, 83, 87, 94, 112, 119, 129, 134, 143, 153, 174, 180 i 189.

Tomasz Rzeczycki
Fot.: z archiwum KZK GOP
Ciąg dalszy w następnym numerze

 

 

 

Autobusy...

  CZĘŚĆ I
CZĘŚĆ II
CZĘŚĆ III
CZĘŚĆ IV
CZĘŚĆ V

 

 

Montes Tarnovicensis

Strona Główna ] Montes Nr 1 ] Montes Nr 2 ] Montes Nr 3 ] Montes Nr 4 ] Montes Wyd.Spec. ] Montes Nr 5 ] Montes Nr 6 ] Montes Nr 7 ] Montes Nr 8 ] Montes Nr 9 ] Montes Nr 10 ] Montes Nr 11 ] Montes Nr 12 ] Montes Nr 13 ] Montes Nr 14 ] Montes Nr 15 ] Montes Nr 16 ] Montes Nr 17 ] Montes Nr 18 ] Montes Nr 19 ] Montes Nr 20 ] Montes Nr 21 ] Montes Nr 22 ] Montes Nr 23 ] Montes Nr 24 ] Montes Nr 25 ] Montes Nr 26 ] Montes Nr 27 ] Montes Nr 28 ] Montes Nr 29 ] Montes Nr 30 ]

Pismo dotyczące historii Tarnowskich Gór, Ziemi Tarnogórskiej i Śląska
Wydawca: Oficyna Monos, 42-600 Tarnowskie Góry, ul. Szpaków 5, tel./fax (032) 384-14-31
e-mail: krzysztof.kudlek@neostrada.pl
Redaktor naczelny: Krzysztof Kudlek

Zapraszamy do współpracy w redagowaniu gazety wszystkich, którym popularyzowanie historii jest szczególnie bliskie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Przetwarzanie, kopiowanie i wykorzystywanie tekstów bez zgody wydawcy zabronione
 Copyright © 2004 GM / Projekt i realizacja GM 2004

 

Darmowy licznik odwiedzin

teksty piosenek księgarnia internetowa